Coachen in een zakelijke omgeving

Coaching in een zakelijke omgeving is een trainingsmethode waarbij een meer ervaren of bekwaam persoon een werknemer advies en begeleiding geeft om de vaardigheden, prestaties en loopbaan van het individu te helpen ontwikkelen. Coaching onderscheidt zich van vergelijkbare HR-competenties van mentorschap en counseling (als stap in een progressief discipline-systeem). Coaching is misschien een van de middelen die worden gebruikt voor managementontwikkeling, maar het is breder van toepassing dan alleen managementtraining. Zie Ontwikkelingsbeheer.

Coaching is een sterk geïndividualiseerd proces dat afhangt van zowel de aard van de cliënt als de kennis, vaardigheden en capaciteiten van de coach. Coaches hebben echter verschillende erkende technieken en tools om in bijna elke coachingsituatie uit te putten.

Nu organisaties de vele doelen en voordelen van coaching zijn gaan erkennen, is het veld enorm gegroeid en werken sommige organisaties actief aan het creëren van een coachingcultuur. Een coachingcultuur binnen een organisatie omvat meer dan formele coaching; het is een cultuur waarin coachinggedrag wordt gebruikt als middel om anderen te communiceren, te managen en te beïnvloeden. Het is ook een omgeving die leren en de ontwikkeling van medewerkers waardeert.

Coaching moet worden benaderd zoals elk ander strategisch doel. Succesvolle uitvoering vereist inzet van de organisatie en de gecoachte persoon, een plan om resultaten te behalen, gekwalificeerde coaches en een vervolgevaluatie. Tegenwoordig is het mogelijk om training en certificering te behalen op het gebied van coaching.

Als loopbaanpad omvat coaching meestal onafhankelijk advies, hoewel sommige grote organisaties coaches in dienst hebben op hun vaste personeel.

Definitie

De kenmerken van coaching zijn dat het gepersonaliseerd en op maat gemaakt is en dat het meestal een-op-een en gedurende een bepaalde periode wordt gedaan, en met een specifiek zakelijk doel voor ogen. Coaching is vergelijkbaar met, maar verschilt van mentorschap. Dit laatste is een loopbaanontwikkelingsmethode waarbij minder ervaren medewerkers worden gekoppeld aan meer ervaren collega’s voor begeleiding via formele of informele programma’s.

Coaching wordt vaak gebruikt om individuen te helpen bij de voorbereiding op of overstappen op nieuwe opdrachten, het verbeteren van werkgewoonten, het aanpassen aan een veranderende omgeving of het overwinnen van specifieke obstakels.

Zoals gebruikt in dit artikel, is coaching geen counseling als een stap of techniek in een progressief discipline-systeem, noch is coaching lesgeven of instructie geven; het is een proces waarbij de gecoachte persoon van het ene competentieniveau naar het andere wordt geleid.

Coaching is in wezen een zakelijke relatie tussen de organisatie, de coach en de gecoachte, en het gaat om een ​​aanpak op maat die past bij de cliënt. Afhankelijk van de positie van de gecoachte persoon en het doel van de coaching zijn verschillende benaderingen nodig.

Waarde

Coaching is een veelgebruikte methode voor de ontwikkeling van medewerkers die tot positieve bedrijfsresultaten heeft geleid. Volgens een onderzoek uit 2015 van de International Coach Federation (ICF) en het Human Capital Institute (HCI) is een sterke coachingcultuur gekoppeld aan betere bedrijfsprestaties en werknemersbetrokkenheid .

Uit het onderzoek bleek dat 51 procent van de respondenten uit organisaties met sterke coachingculturen rapporteerden meer inkomsten dan die van hun branchegenoten, en 62 procent van de werknemers in die organisaties beoordeelde zichzelf als zeer betrokken.

Volgens een enquête meldden respondenten bedrijfsverbeteringen op de volgende vijf gebieden:

Verbeterde teamwerking.
Verhoogde betrokkenheid.
Toegenomen productiviteit.
Verbeterde werknemersrelaties.
Snellere leiderschapsontwikkeling.

Coaching is echter niet voor iedereen weggelegd. Sommige individuen staan ​​niet open voor feedback en sommigen zijn niet bereid om te veranderen. Dit is een probleem met de persoon die wordt gecoacht, niet een tekortkoming in de coachingstool. Zelfs een uitstekende medewerker kan er baat bij hebben als een persoonlijke coach hem of haar helpt bij het oplossen van problemen en nog meer uitblinkt.

Voor degenen die een verbintenis aangaan, kan coaching een hele nieuwe wereld openen in termen van meer openhartigheid, meer respect van personeel op alle niveaus, professionele allianties en relaties, en betere vaardigheden om strategische doelen te bereiken.