Hypotheek schip

Notaris inschakelen bij hypotheek voor een schip

Niet alleen voor de aankoop van een nieuwe woning zult u in veel gevallen een hypotheek aanvragen. Ook bij de aankoop van een groot schip kan een hypotheek noodzakelijk zijn om dit (woon)schip te kunnen bekostigen. Net als bij de hypotheekaanvraag voor de bekostiging van een woning, dient er ook bij de hypotheekaanvraag voor schepen het een en ander geregeld te worden. De notaris speelt hierin een belangrijke rol. Op deze pagina leest u meer over hetgeen een notaris voor u kan betekenen, wanneer u een hypotheek aanvraagt voor de aankoop van een schip.

Aandachtspunten bij hypotheek voor schip aanvragen

Bij een volledig nieuw schip is er sprake van een teboekstelling. Dit betekent dat het schip op het moment dat de hypotheek voor het schip rond is, moet worden ingeschreven bij het Kadaster. Het schip krijgt op dat moment ook een brandmerk, waaraan het schip te herkennen zal zijn. Gaat het om een bestaand schip waarvoor u een hypotheek heeft aangevraagd? In dat geval moet het schip te boek worden gesteld. De levering van het schip vindt in dit geval plaats via de notaris. Een notaris regelt het hypotheekrecht op het te boek gestelde schip voor u. Dit verloopt anders dan bij de aankoop van een woning.

Advies na aanvragen hypotheek voor een schip

Nadat u de hypotheek voor het schip rond heeft gekregen bij de hypotheekverstrekker, kunt u de hulp van de notaris inschakelen. Mogelijk heeft u vooraf een aantal vragen over het afsluiten van een hypotheek voor het schip. In dat geval kan de notaris u van persoonlijk advies voorzien. Kies altijd voor een gespecialiseerde notaris, om verzekerd te zijn van een gedegen advies. Niet iedere notaris heeft ervaring in het te boek stellen van een schip.