NEON reclame wordt achterhaald

Het is misschien 1 van de meest herkenbare lichtreclame die we kennen in grote steden en ook 1 van de eerste vormgen van buitenreclame. We hebben het natuurlijk over neon reclame. Echter hoe nostalgisch en mooi neon licht licht ook is, door de komst van steeds betere LED lampen raakt de toekomst van NEON reclame in gevaar.

Hoe werkt neon licht ?

Het licht ontstaat door middel van gasontlading in een buis gevuld met neon of een ander edelgas, dat onder lage druk reeds in de buis aanwezig is. Door aanbrengen van een hoge spanning op de elektroden ontstaat er een gasontlading. Deze gasontlading brengt de elektronen van het gas naar een hoger energieniveau. Bij de spontane terugval van die hogere energietoestand, zendt het gas een voor dat gas karakteristiek zichtbaar licht uit.

Neon buizen

Glasfabrikanten maken de specifieke neon buizen, waarbij de buizen meestel in standaard maten worden gefabriceerd in diameters van 1 á 2 cm. Het glas wordt ambachtelijk geblazen door een glasblazer. Een ander punt is dat neon een vrij hoge lichtopbrengst heeft, waarbij de licht felheid wordt bepaald door de stroom toevoer.

Uitsterven van Neon & de opkomst van LED

Neon reclame wordt door velen gezien als dé manier om de gevel van je winkel te voorzien van licht. Echter is de vraag naar Neon gedurende de laatste jaren sterk minder gegroeid en dat heeft alles te maken met de komst van LED lampen. Waar voorheen LED een lage lichtopbrengst had is dat anno 2015 niet meer het geval.

Andere oorzaken die bijdragen aan de teruggang in vraag naar neon reclame zijn de relatief hoge aanschafkosten en onderhoudskosten van neon. Omdat energiekosten en energieverbruik steeds meer een ‘issue’ zijn , dankzij regelgeving en maatschappelijke druk, wordt ook van ondernemers verwacht milieubewuster om te gaan met energie. Omdat LED zeer energie zuinig is en inmiddels een betaalbare techniek is geworden, kiezen steeds meer bedrijven & ondernemers voor LED lichtreclame.

Comments are closed.