Verbetering van de bereikbaarheid via Voice over IP (VoIP)

Overzicht van VoIP

Meer dan de helft van de 500 bedrijven gebruiken VoIP-telefoons en meer dan 10.000 organisaties hebben de technologie ingezet met miljoenen IP-telefoons. VoIP wordt een gangbare technologie.

Traditioneel wordt spraakverkeer uitgevoerd via circuit geschakelde netwerken (PBX-netwerken (private brand exchange)) of netwerken bestaande uit privélijnen en tijdverdeling multiplexers (TDM’s). Datanetwerken zijn traditioneel gescheiden van deze spraaknetwerken. VoIP biedt de mogelijkheid van een geconvergeerd netwerk dat data, spraak en video integreert in een enkel IP-gebaseerd netwerk. Deze technologie biedt belangrijke operationele en productiviteitsvoordelen voor organisaties:

  1. Lagere operationele kosten – Een geconvergeerd IP-netwerk vermindert het aantal te beheren netwerken.
  2. Unified Messaging-mogelijkheden – gebruikers kunnen faxen vanaf hun bureau verzenden en ontvangen en per e-mail op e-mails reageren.
  3. Mobiliteit – Thuiswerkers, filiaalbedrijven, roaming- en reizende werknemers hebben toegang tot dezelfde functies als die welke werken op het hoofdkantoor. Roaming-gebruikers kunnen zelfs hetzelfde telefoonnummer behouden door gebruik te maken van de IP-telefoons.
  4. Extensible Mark-up Language (XML) toepassingen – hiermee kunnen derden toepassingen met een grotere toegevoegde waarde (bijvoorbeeld tijdkaarten) maken op de IP-telefoons.
  5. Een op standaarden gebaseerde, niet-gepatenteerde oplossing – In tegenstelling tot traditionele spraakoplossingen, is VoIP gebaseerd op niet-gepatenteerde protocollen en is het gebouwd volgens industriestandaarden. Deze open interface betekent dat organisaties niet afhankelijk zijn van hun PBX-leverancier om speciale applicaties of functies te ontwikkelen. In plaats daarvan kunnen ze een externe leverancier implementeren die de toepassing heeft die vandaag aan hun behoeften voldoet. Organisaties met toegankelijkheidsvereisten kunnen vervolgens de best-of-breed-applicaties mixen en matchen en verschillende leveranciers gebruiken om aan hun eindgebruikersbehoeften te voldoen.
  6. Architectuur – zorgt voor een betrouwbaar transport van TTY-services via het netwerk.

Gezien deze voordelen biedt VoIP een mogelijkheid om de productiviteit van iedereen op de werkplek te verbeteren, inclusief mensen met een handicap.

Toegankelijkheid van de Cisco IP Telefoon portfolio

Om de toegankelijkheid van IP-telefoons te verbeteren, heeft Cisco Systems nauw samengewerkt met leveranciers van ondersteunende technologieën en met onderzoeks- en adviesorganisaties zoals AWS. AWS voerde een toegankelijkheidsbeoordeling uit van de IP telefoon 79XX-serie en SoftPhone om aanbevelingen te doen om de toegankelijkheidsfuncties van deze producten verder te verbeteren.

IP telefoon 79XX-serie

  • 7912G-biedt functies die inspelen op de communicatiebehoeften van een celwerker die gebruikmaakt van eenvoudige telefoontoepassingen. Het biedt vier dynamische softkeys die een gebruiker door call-functies en functies leiden. De grafische mogelijkheden van het LCD-scherm bieden basisinformatie over bellen en toegang tot functies.
  • 7960G-is een volledig functionele IP-telefoon die zes programmeerbare lijnen, functieknoppen en een luidspreker biedt. Het biedt vier dynamische softkeys die een gebruiker door call-functies en functies leiden. Het LCD-scherm biedt functies zoals datum en tijd, de naam van de beller en het nummer van de beller.
  • 7970G-is een volledig functionele IP-telefoon met een kleuren LCD-scherm en een aanraakscherm met acht programmeerbare lijnen, functieknoppen en een luidspreker. Het biedt vijf dynamische softkeys die een gebruiker door call-functies en -functies leiden. Het display biedt functies zoals datum en tijd, de naam van de beller en het nummer van de beller.

De toegankelijkheidsevaluatie door AWS bestond uit een proces in twee fasen. Eerst werd een toegankelijkheidsoverzicht gemaakt om de belangrijkste kenmerken te identificeren, zoals tactische identificatie en rangschikking van knoppen, toegang tot display-informatie, aanwezigheid en configuratie van softkeys, zichtbaarheid van het scherm en weergave van de contrastverhouding en instelbaarheid. Ten tweede werd een grondige evaluatie van de toegankelijkheid uitgevoerd volgens een gedefinieerde taaklijst met concrete gevallen. Gebruikersinterface, functies, functionaliteiten en bruikbaarheid van de hardware / softwareproducten werden geëvalueerd op basis van deze real-case scenario’s. Er zijn aanbevelingen gedaan voor toekomstige verbeteringen van de toegankelijkheid van de Cisco IP telefoons.

Conclusie

Op elke werkplek is de telefoon een basis hulpmiddel waar de meeste werknemers op vertrouwen voor hun dagelijkse werkfuncties. VoIP creëert geavanceerde productiviteitsverbeteringen waardoor de telefoon verder gaat dan alleen een communicatieapparaat. Als zodanig is het van cruciaal belang dat zelfs de nieuwste technologie de toegankelijkheid behoudt. Vanuit het perspectief van een gehandicapte eindgebruiker biedt VoIP belangrijke toegankelijkheidsfuncties. Met deze functies kunnen alle mensen, inclusief mensen met een handicap, hun productiviteit op de werkplek verhogen.

Comments are closed.