Gaat dynamic pricing de toekomst domineren?

Dynamic pricing, een fenomeen dat sinds kort de media domineert. Iemand die een beetje op de hoogte is van de startup wereld en de laatste trends in de gaten houd zal het zeker niet ontgaan zijn: er is de laatste tijd veel te doen rond dynamic pricing, oftewel dynamische prijszetting. Maar wat betekent dit fenomeen nu precies, en wat kunnen we er in de toekomst van verwachten?

Wat is dynamic pricing?

Dynamic pricing betekent dat een bedrijf voor hetzelfde product verschillende prijzen hanteert, op verschillende tijdstippen. Bij het boeken van vliegtickets ben je het waarschijnlijk al een keer tegengekomen. Voor dezelfde vlucht zie je dat de prijzen binnen enkele dagen omhoog of omlaag gaan, en het op en neer gaan van de prijzen gaat maar door. Een gok voor wie zeker wilt zijn dat hij de beste prijs betaalt, want de prijs kan altijd onverwachts omlaag gaan.

Vliegtuigmaatschappijen berekenen hun prijzen op basis van de verwachtte bezetting. Dus wanneer er voor een vlucht veel minder boekingen zijn dan in voorgaande jaren gaat de prijs drastische omlaag. En andersom, wanneer het aantal boekingen onverwachts flink toeneemt gebeurt natuurlijk het tegenovergestelde: de prijs gaat omhoog. Op die manier kan een vliegmaatschappij zijn winst optimaliseren.

Een opmars

Maar op dit moment is er meer aan de hand. Dynamic pricing is aan een flinke opmars bezig in een aantal andere branches. Wat dacht je bijvoorbeeld van bedrijven zoals Amazon? Amazon stelt meerdere keren per dag zijn prijzen bij, om er zeker van te zijn dat ze de beste prijs hebben op dat moment. Want een prijsverlaging van een concurrent kan een groot effect hebben op de afzet van Amazon.

Maar ook in andere branches zien we dat de opmars van dynamische prijszetting niet te stuiten is. Wat dacht je bijvoorbeeld van Airbnb, die op basis van algoritmes probeert uit te vogelen wat de beste prijs is voor het verhuren van jouw huis? Als er een belangrijke voetbalwedstrijd in de buurt is, zal die prijs gegarandeerd omhoog gaan. En zelfs de veelbesproken taxiapp Uber maakt gebruik van dynamische prijszetting, om er zeker van te zijn dat vraag en aanbod in evenwicht zijn in een markt.

Ook geschikt voor de kleine ondernemer!

Maar dynamische prijszetting wordt ook steeds meer voor de kleine ondernemer beschikbaar. Ondernemers hoeven de peperdure software niet zelf te schrijven, maar kunnen gebruik maken van software die in de cloud draait, en waar veel meer bedrijven op draaien. Fastpricing is een relatief nieuw bedrijf dat dynamic pricing voor ondernemers beschikbaar maakt. Zo kunt u via Fastpricing bijvoorbeeld uit eten, op dezelfde manier als u ook uw vliegtickets koopt. Op die manier kunt u op een minder drukke dag zeer voordelig uit eten. Klinkt als een goede deal toch?

Comments are closed.