Angst therapie: Hoe onstaat angst en wat kan je doen?

Angst therapie – Angst is gedefinieerd als zenuwachtigheid, bezorgdheid, en twijfel die al dan niet gekoppeld is aan werkelijkheid stressoren. Iedereen ervaart een zekere mate van angst op bepaalde tijden, maar als gevoelens van angst en bezorgdheid overweldigend zijn, terugkerende zijn, en niet direct verband houden met stressvolle gebeurtenissen, kan angst een persoon ernstig verstoren. Wanneer angst invloed heeft op het dagelijks functioneren, kan de steun van een gekwalificeerde professionele geestelijke gezondheidszorg vaak nuttig zijn.

Symptomen, tekenen, en verwante aandoeningen van angst

Angst symptomen zijn opdringerig, obsessief, bezorgend, verwarrend en veroorzaken concentratieproblemen, rusteloosheid, prikkelbaarheid, frustratie en wanhoop. Een persoon met angst kan zich gespannen voelen, met ongemakkelijke lichamelijke sensaties zoals trillen, zweten, een verhoogde hartslag, misselijkheid en ademhalingsproblemen. De ernstigheid en het plotseling ontstaan ​​van dergelijke symptomen is vaak een indicatie van een paniekaanval. Angst kan ook leiden tot hoofdpijn, slapeloosheid, spijsverteringsproblemen en duizeligheid.

Hoe werkt het ontwikkelen van angst?

Angst is een overlevingsmechanisme dat mensen in staat stelt om zichzelf te beschermen. Maar soms kan een persoon herhaaldelijk en onnodig angst ervaren en zorgen in verband met angst en voelt zich hulpeloos om de symptomen te verlichten.

Angst Therapie

Omdat angst invloed kunnen uitoefenen op relaties, slaappatronen, eetgewoonten, werk, school, en routinematige activiteiten is angst een van de meest voorkomende redenen waarom mensen angst therapie zoeken. Een effectieve therapie kan aanzienlijk de symptomen verminderen die gepaard gaan met angst in een relatief korte tijd. Hierdoor kan een persoon reguliere activiteiten hervatten en weer een gevoel van controle terug krijgen. Hoewel mensen niet in staat zijn om de oorzaak van hun angst te identificeren, na het bijwonen van een paar sessies, zijn veel mensen in staat om de bron te lokaliseren en een therapeut kan de persoon hiermee helpen.

Het type angst therapie die het vaakst wordt aanbevolen voor de behandeling van angst vanwege de bewezen doeltreffendheid is cognitieve gedragstherapie, hoewel de meeste vormen van therapie zeer geschikt zijn voor het aanpakken van angst. In plaats van het behandelen van alleen de symptomen, zoals medicijnen doelt psychotherapie gericht op de identificatie en behandeling van de bron van de angst. Het zelf-reflectieve proces van therapie helpt mensen om te begrijpen, te ontrafelen en te transformeren van hun angst en leren zelf-kalmerende technieken te gebruiken als angst weer op komt.

De therapeut en cliënt zullen samenwerken aan een behandelplan, die kunnen bestaan ​​uit andere behandelingen en levensstijl aanpassingen om angst te verlichten zoals meditatie, groepstherapie, stress-management en ontspanningstechnieken, zelfzorg en gezinstherapie.

Comments are closed.