Het Mediterraan Dieet

De laatste tijd hebben veel mensen het over het mediterraan dieet. Dit is eigenlijk een misleidende term, omdat het deze mensen het feitelijk niet hebben over een dieet. Als mensen het hebben over een mediterraan dieet bedoelen zij een traditioneel eetpatroon dat mensen rond de Middellandse Zee nuttigde. Tegenwoordig hebben deze mensen zich ook volledig aangepast aan het westerse eetpatroon en ook zij eten dus te weinig fruit en groente en te veel fastfood.

Het mediterraan dieet

Als u gaat leven naar het mediterrane dieet hoef je geen calorieën te tellen. Ook hoef je niet te doen aan uithongering, omdat je van alles wat bij dit eetpatroon hoort zo veel als je zelf maar wilt mag eten. Veel mensen vinden het lastig om over te schakelen naar dit eetpatroon, omdat veel voedingsmiddelen die je in dit eetpatroon terug vindt niet zo vanzelfsprekend zijn voor de westerse cultuur. Ook heeft dit eten vaak meer tijd nodig om te bereiden, daar hebben we vaak in het westen niet het geduld voor. Als je toch de inspanning hiervoor wilt leveren zul je zien dat je op een gezonde manier, zonder honger af kunt vallen je uiteindelijk ook en stuk beter voelt.

Welke voedingsmiddelen en ingredienten?

In de westerse cultuur is zout een veel gebruikt voedingsmiddelen. Dit is erg slecht voor je en makkelijk te vervangen door het gebruik van kruiden. Kruiden geven vaak een extra smaak aan je gerecht en kan dan ook een echte smaak toevoeging zijn. Door te experimenteren met verschillende kruiden kun je zelf ontdekken wat je lekker vindt. Een ander voedingsmiddel dat veel gebruikt wordt in het traditionele mediterraanse eten zijn groenten en fruit. Het is verstandig om veel te variëren met groente en fruit om zoveel mogelijk gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen.

Veel voorkomende ingredienten zijn peulvruchten, vis en rode wijn. Deze ingredienten maken dit dieet enorm gezond, omdat je minder verzadigde vetten, meer gezonde vezels, gezonde koolhydraten en antioxidanten binnen krijgt.

De kracht van het dieet

De kracht van het mediterraanse dieet zit hem in het op een gezonde manier, gevarieerd te eten. Er wordt dan ook niets verboden, het is alleen zaak dat je let op hetgeen wat je eet. Als je volgens het mediterraanse dieet gaat eten zul je zien dat je op langere termijn af gaat vallen, meer energie krijgt en een stuk gezonder wordt.

Recepten

Er zijn vele lekkere recepten te vinden op het internet. Ook wil het nog weleens lonen om een bezoek te brengen aan de bibliotheek en een boek te huren over het mediterraanse dieet. Hier zul je vele lekker recepten vinden. Veel mensen die dit dieet zijn gaan volgen en het doel hebben bereikt dat ze wilde bereiken blijven leven volgens dit eetpatroon. Deze mensen hebben vaak ontdekt hoe smakeloos junkfood en al het westerse eten vaak is.

Het is eigenlijk ook wel een must om aan dit dieet te blijven, omdat als je alle ongezonde middelen weer tot je gaat nemen, je lichaam hier weer op gaat reageren en je dus weer snel dikker en ongezonder wordt. Als je besluit volgens dit eetpatroon te leven zul je zeker geen spijt krijgen en je een stuk beter voelen.

Wil je meer weten over dit dieet klik dan hier.

Comments are closed.