Omgaan met moeilijke emoties

Positieve versus negatieve emoties

Emoties (gevoelens) zijn een normaal en belangrijk onderdeel van ons leven.

Sommige emoties zijn positief. Denk aan geluk, vreugde, interesse, nieuwsgierigheid, opwinding, dankbaarheid, liefde en tevredenheid. Deze positieve emoties voelen goed aan. Negatieve emoties – zoals verdriet, woede, eenzaamheid, jaloezie, zelfkritiek, angst of afwijzing – kunnen moeilijk en soms zelfs pijnlijk zijn.

Dat is vooral het geval als we een negatieve emotie te vaak of te sterk voelen, of als we er te lang bij stilstaan.

Negatieve emoties zijn echter onmogelijk te vermijden. Iedereen voelt ze van tijd tot tijd. Ze zijn misschien moeilijk, maar we kunnen ermee leren omgaan. Hier zijn drie stappen die u kunnen helpen om met negatieve emoties om te gaan.

Stap 1: identificeer de emotie

Het vergt oefening om je gevoelens op te merken en te herkennen. Concentreer u niet alleen op uw gevoelens, maar neem ook contact op met uw lichaam. U kunt lichamelijke sensaties voelen bij bepaalde emoties – misschien wordt uw gezicht bijvoorbeeld warm of worden uw spieren gespannen.

Wees u bewust van hoe u zich voelt. Als je een negatieve emotie hebt, zoals woede, probeer dan te benoemen wat je voelt.

Bijvoorbeeld:
Die kerel Ian in mijn studiegroep maakt me zo boos!
Ik word zo jaloers als ik dat meisje / die jongen met mijn ex zie.
Ik ben bang als ik langs die pestkoppen moet lopen.

Verberg niet hoe u zich voelt voor uzelf. Misschien wil je je gevoelens niet uitzenden naar andere mensen (zoals je ex bijvoorbeeld, of die man in je studiegroep die je boos maakt). Maar onderdruk je gevoelens niet helemaal. Het gevoel gewoon een naam geven is veel beter dan doen alsof je het niet hebt – of exploderen zonder na te denken.

Weet waarom je je voelt zoals je voelt. Zoek uit wat er is gebeurd waardoor je je voelt zoals je doet.

Bijvoorbeeld:
Wanneer we groepsprojecten doen, vindt Ian een manier om alle eer voor andermans werk op te eisen.
Onze leraar denkt dat Ian de ster van het team is, ook al heeft hij nooit zijn eigen ideeën.
Als ik mijn ex zie flirten met andere mensen, herinnert het me eraan dat ik nog steeds gevoelens voor hem / haar heb.
Ook al pesten de pestkoppen me niet, ik zie wat ze andere mensen aandoen en dat baart me zorgen.

Geef niet de schuld. Je emoties kunnen herkennen en uitleggen is niet hetzelfde als iemand of iets de schuld geven van hoe je je voelt. Je ex ziet waarschijnlijk niet iemand die nieuw is als een manier om bij je terug te komen, en de man die de eer opeist voor je werk, beseft misschien niet eens wat hij doet. Hoe je je voelt als deze dingen gebeuren, komt van binnenuit. Je gevoelens zijn er met een reden – om je te helpen begrijpen wat er aan de hand is.

Accepteer al je emoties als natuurlijk en begrijpelijk. Beoordeel jezelf niet op de emoties die je voelt. Het is normaal om ze te voelen. Erkennen hoe je je voelt, kan je helpen verder te gaan, dus wees niet streng voor jezelf.

 

Stap 2: onderneem actie

Als je eenmaal hebt verwerkt wat je voelt, kun je beslissen of je je emotie wilt uiten. Soms is het voldoende om je te realiseren hoe je je voelt, maar soms wil je iets doen om je beter te voelen.

Denk na over de beste manier om uw emotie te uiten. Is dit een tijd waarin je iemand anders voorzichtig moet confronteren? Praat met een vriend over wat je voelt? Of het gevoel wegwerken door te gaan hardlopen?

Bijvoorbeeld:
Het lost niets op om Ian mijn woede te tonen – het kan hem zelfs een superieur gevoel geven! Maar mijn gevoel zegt me dat ik moet vermijden in een andere situatie terecht te komen waarin hij de controle over een project overneemt.
Ik houd mijn hoofd hoog om mijn ex heen, dan zet ik wat droevige liedjes op en huil ik goed in mijn kamer om me te helpen mijn gevoelens los te laten en uiteindelijk los te laten.
Mijn angst om in de buurt van die pestkoppen te zijn, is een teken dat ze te ver zijn gegaan. Misschien moet ik praten over wat er aan de hand is met een schooladviseur.

Leer hoe u uw stemming kunt veranderen. Op een gegeven moment wil je van een negatieve stemming naar een positieve gaan. Anders kan uw denken blijven hangen over hoe erg de dingen zijn, en dat kan u ertoe brengen zich slechter te voelen. Probeer dingen te doen die je gelukkig maken, ook al heb je er op dat moment geen zin in. Je bent bijvoorbeeld misschien niet in de stemming om uit te gaan na een relatiebreuk, maar gaan wandelen of een grappige film kijken met vrienden kan je uit die negatieve ruimte tillen.

Bouw positieve emoties op. Positieve gevoelens creëren een gevoel van geluk en welzijn. Maak er een gewoonte van om op te merken wat goed is in je leven – zelfs de kleine dingen, zoals de lof die je vader je gaf voor het opknappen van zijn boekenplanken of hoe goed de salade die je voor de lunch hebt gemaakt, smaakt. Door de goede dingen op te merken, zelfs als je je slecht voelt, kun je het emotionele evenwicht van negatief naar positief veranderen.

Zoek steun. Praat met een ouder, een volwassene die je vertrouwt of een vriend (in) over hoe je je voelt. Ze kunnen u helpen uw emoties te verkennen en u een nieuwe manier van denken over dingen te geven. En niets helpt je om je meer begrepen en verzorgd te voelen dan de steun van iemand die van je houdt zoals je bent.

Oefen. Lichamelijke activiteit helpt de hersenen om natuurlijke chemicaliën te produceren die een positieve stemming bevorderen. Oefening kan ook de opbouw van stress verminderen en u helpen vast te blijven zitten aan negatieve gevoelens.

 

Stap 3: zoek hulp bij moeilijke emoties

Soms kun je, wat je ook doet, een harde emotie niet van zich afschudden. Als je merkt dat je langer dan een paar weken vastzit in gevoelens van verdriet of zorgen, of als je je zo van streek voelt dat je denkt dat je jezelf of andere mensen pijn zou kunnen doen, heb je misschien extra hulp nodig.

Praat met een schooladviseur, ouder, volwassene of therapeut. Counselors en therapeuten zijn opgeleid om mensen te leren hoe ze negatieve emoties kunnen doorbreken. Ze kunnen veel tips en ideeën geven waardoor u zich beter voelt.