Top 10 Oorzaken van angst

Het is normaal om de oorzaken van angst op te sporen. Angst is ellendig – levensbeperkend en meedogenloos. Wanneer we ons als een gevangene in onze geest voelen, willen we natuurlijk weten waarom. Hoe zijn we zo verstrikt geraakt? Wat veroorzaakte deze benarde situatie? Soms kan het kennen van de oorzaken van angst leiden tot een oplossing om angst te verslaan. Denk aan voedsel: als we weten dat iets ons ziek maakt, zullen we het niet eten. Evenzo, als we wisten wat onze angst veroorzaakte, konden we actie ondernemen om andere dingen te doen. In de geest van het aanpakken van de oorzaken van angst om onze zorgen, angsten en vermijding te overwinnen, zijn hier 10 primaire oorzaken van angst.

Voordat je in de lijst van angstoorzaken duikt, is het belangrijk om de aard van angst en de dingen die dit veroorzaken te begrijpen. Hoewel er inderdaad krachten achter angst kunnen zitten, kunnen we soms geen oorzaak van onze eigen angst aanwijzen. Er is waarschijnlijk een onderliggende oorzaak, maar deze kan niet altijd gemakkelijk worden geïdentificeerd. Dat kan perfect in orde zijn. Je kunt angst verminderen en zelfs overwinnen zonder een oorzaak te kennen. Verder is de angst van iedereen persoonlijk, dus de angsten van elke persoon zijn uniek. Angstoorzaken zijn niet one-size-fits-all.

Dat gezegd hebbende, kan angst verschillende oorzaken hebben. Laten we eens kijken naar 10 belangrijke oorzaken van angst.

 

De Top 10 Oorzaken van angst

In willekeurige volgorde zijn dit 10 van de belangrijkste oorzaken van angst.

1. Neurochemie – Veel van angst is gebaseerd op de hersenen en is geworteld in onze biochemie. Neurotransmitters zoals serotonine, GABA en dopamine raken uitgebalanceerd; te veel of te weinig van een neurotransmitter kan de gevoelens van angst veroorzaken. Ook wanneer structuren van de hersenen overmatig reageren op stress of de vecht-of-vluchtreactie, gaan de hersenen overdrive en ervaren we angst.

2. Levensstijl: Dieet – Het voedsel dat we eten, beïnvloedt de hersenen en kan angst veroorzaken. Het eten van te veel verwerkt en geraffineerd voedsel en te weinig voedzaam voedsel berooft de hersenen van wat het nodig heeft om neurotransmitters te maken en kalm te blijven (Lijst van voedingsmiddelen die angst en pijn helpen).

3. Levensstijl: Beweging – Een sedentaire levensstijl is in verband gebracht met verschillende soorten angst- en angstsymptomen. Beweging en beweging zijn cruciaal voor de algehele mentale gezondheid en welzijn, en ze zijn noodzakelijk bij angstbeheersing. Een gebrek aan lichaamsbeweging draagt ​​bij aan angst en stress.

4. Genetica – Angst kan in families voorkomen. Angst is een eigenschap die als erfelijk wordt beschouwd. Dit betekent dat het niet altijd direct wordt doorgegeven van ouder naar kind, zoals fysieke kenmerken zoals oogkleur. In plaats daarvan kunnen mensen genetisch vatbaar zijn voor het ontwikkelen van angstgevoelens (of om angstvrij te zijn).

5. Modelleren – Soms wordt angst geleerd. Ouders die overdreven bezorgd zijn, of ze nu wel of niet een angststoornis hebben, leren soms onbedoeld hun kinderen dat de wereld onveilig is en dat angst de reactie is om te hebben. Mensen kunnen het gedrag van anderen ook leren: andere familieleden, leraren, een beste vriend, enz. Dit betekent niet dat mensen schuldig zijn aan elkaars angst. Ouders hebben niet de schuld als hun kinderen (of volwassen kinderen) angst ontwikkelen. Deze oorzaak betekent eenvoudig dat mensen veel dingen leren door observatie. Angst kan een van hen zijn.

6. Een geleerd antwoord – Angst kan ook op andere manieren worden geleerd, bijvoorbeeld door onze instinctieve angstreacties. Wanneer we worden geconfronteerd met een extreme stressor of een angstige situatie, komen we automatisch in de vecht-of-vluchtmodus. Het vluchten van een situatie werkt vrij vaak. We komen in veiligheid. Onze angst neemt af. We leren dat wanneer dingen eng zijn, het vermijden van hen ons beter doet voelen. Helaas, hoe meer we dit doen, hoe angstiger en angstiger we worden totdat we ons plotseling realiseren dat we gevangen zitten in een cyclus van angst en vermijding.

7. Milieu – Een grote oorzaak van angst is de omgeving of situaties waarin we ons bevinden. Alles met betrekking tot verandering kan angstig zijn. Stressvolle situaties op het werk, op school of thuis kunnen ook angst veroorzaken. Deze milieusituaties kunnen op korte of lange termijn angst veroorzaken.

8. Medisch / fysiologisch – Soms kan angst veroorzaakt worden door een medische aandoening of iets dat gaande is in het lichaam. Vooral als je nieuwe angst hebt, is het belangrijk om je dokter te raadplegen voor een check-up om iets medisch uit te sluiten.

9. Toekomst- of verleden oriëntatie – Leven overal, maar het heden (leven in het heden is ook bekend als mindfulness of mindful living) kan angst veroorzaken. Als je merkt dat je herkauwt over het verleden of je je voortdurend voordoet en je zorgen maakt over de toekomst, dan leef je niet in het heden. Een verleden- of toekomstoriëntatie kan heel wat angst veroorzaken, en dit soort angst kan zichzelf gemakkelijk voeden en uit de hand lopen.

10. Menselijk zijn – Angst is een inherent onderdeel van de menselijke conditie. Dat kan een goede zaak zijn. Een gezonde hoeveelheid angst houdt ons alert en gemotiveerd. Het helpt ons om te doen wat we moeten doen. Het is wanneer angst allesomvattend wordt en ons op levensbeperkende manieren vasthoudt, zodat het een probleem wordt.

Deze 10 oorzaken van angst zijn niet de enige oorzaken, maar ze behoren tot de belangrijkste factoren die bijdragen aan angst. Wanneer je een oorzaak voor je angst kunt identificeren, kun je het gebruiken als een startpunt om je weg terug uit angst te werken.

Comments are closed.