Wat is outplacement en hoe kan het uw reputatie redden

Een ontslag kan verwoestend zijn. Voor een werknemer is het niet alleen een derving van inkomen, het verliest ook een identiteit en een gemeenschap van collega’s. Je zorgen maken over de logische volgende stap kan overweldigend zijn.

Ook voor managers is het laten gaan van werknemers een onaangename ervaring. U kunt echter stappen ondernemen om ontslagen zo positief mogelijk te laten verlopen. Een waardige beëindiging moet altijd outplacementdiensten omvatten om werknemers te helpen een stap voorwaarts te zetten in het volgende hoofdstuk van hun loopbaan.

In deze gids beginnen we met de basis – wat is outplacement? – en ga vervolgens dieper in op waarom u het aan werknemers zou moeten aanbieden en hoe u die werknemers het beste kunt aanmoedigen om het meeste uit de service te halen.

 

Wat is outplacement en waarom zouden bedrijven erin moeten investeren?

Outplacementdiensten bieden ondersteuning aan medewerkers bij het vinden van nieuw werk. Diensten kunnen zaken omvatten als cv-beoordelingen, advies over het zoeken naar een baan, sollicitatietraining, gepersonaliseerde coaching en loopbaanbeoordelingen.

Waarom zou u investeren in het helpen van mensen die niet langer uw werknemers zijn? Het gaat om meer dan alleen uw uitgaande werknemers. Het gaat ook om de reputatie en het merk van uw bedrijf, en de medewerkers die overblijven.

 

Outplacement is goed voor UW bedrijf

Een sterk werkgeversmerk is cruciaal om het beste talent aan te trekken, en op deze arbeidsmarkt betekent het meer dan ooit. Door ervoor te zorgen dat uw vertrekkende werknemers zich onmiddellijk concentreren op hun carrière, in plaats van op hun frustraties over het loslaten, vermindert u de negatieve impact op uw sociale reputatie aanzienlijk. Hoe? Tegenwoordig klagen ontevreden werknemers die boos zijn over een ontslag niet alleen tegen vrienden en familie. Ze posten op sociale media, verscheuren u op vacature sites en richten daarbij tastbare schade toe aan uw employer brand. En vergis je er niet in, als je toptalent probeert aan te trekken, zijn die slechte recensies en commentaren op sociale media van belang. Uit onze onderzoeken blijkt dat de juiste aanpak van outplacement de reputatieschade aanzienlijk vermindert.

 

Het schept veiligheid voor overlevenden en bewaart de cultuur

Het gaat niet alleen om de werknemers die u ontslaat. Het gaat ook over degenen die blijven. Ontslagen veroorzaken veel angst bij overlevenden die zich afvragen of zij de volgende zijn. Weten dat hun collega’s hulp hebben gekregen bij het vinden van een nieuwe baan, helpt veel om die angsten te kalmeren. En het zorgt ook voor loyaliteit als ze zien dat je het goed doet bij hun vrienden en collega’s.

Wanneer voorafgaande kennisgeving mogelijk is, moet u vertrekkende werknemers toestaan ​​outplacementdiensten te gebruiken terwijl ze nog aan het werk zijn – de periode waarin ze het meest verkoopbaar zijn. Ze zijn veel beter voorbereid om aan de slag te gaan wanneer hun dienstverband eindigt en zullen eerder bereidwillige ambassadeurs blijven van het merk van hun vorige werkgever, hun bedrijf online en onder hun collega’s steunen, of op zijn minst neutraal blijven. In veel scenario’s is dit niet mogelijk.

 

De juiste outplacementpartner vinden

De juiste outplacementpartner hangt voor een deel van u af. Sommige organisaties bieden outplacement aan om een ​​vakje aan te vinken. Hun focus ligt vooral op de kosten en ze vinden het niet erg als hun vertrekkende medewerkers de service niet gebruiken. Voor die organisaties zijn er een aantal goedkope en virtuele coaching mogelijkheden.

Omgekeerd erkent een groeiend aantal organisaties de overtuigende ROI met betrekking tot het behoud van het employer brand. Als uw reputatie uw vermogen belemmert om het beste talent in uw vakgebied aan te werven, heeft u een probleem dat een orde van grootte groter is dan de bescheiden kosten van outplacement. Voor deze bedrijven is het besluitvormingsproces iets gecompliceerder. Zo wordt de effectiviteit van de outplacementpartner wat betreft het bereiken, verbinden en engageren met ex-medewerkers een belangrijke factor.

De juiste outplacementpartner biedt gepersonaliseerde diensten tegen een geweldige prijs. Vraag naar de verhouding tussen deelnemers en coaches. Coaching is alleen zinvol als je toegang kunt krijgen tot je coach. Vraag hoe coaches worden geselecteerd en getraind. Vraag naar het proces voor het matchen van coaches en het waarborgen van compatibiliteit. Vraag of face-to-face ontmoetingen mogelijk zijn. Als u wilt dat uw enthousiaste medewerkers verbinding maken en een band opbouwen met hun outplacementcoach, kan een persoonlijk gesprek belangrijk zijn.

Vraag naar de toewijding van de leverancier aan innovatie en vraag naar de rol die technologie speelt in hun oplossing. De toenemende rol van software in outplacementoplossingen is de laatste tijd een opmerkelijke trend.

Outplacementdeelnemers leren anders. Sommigen leren het beste door te lezen, anderen zijn visueler. Lees meer over alle manieren waarop deelnemers toegang hebben tot inhoud, of het nu gaat om workshops, kleine groepsbijeenkomsten, video’s, enz.

Ten slotte moet u rekening houden met verantwoording. Lees hoe de leverancier u op de hoogte houdt van de voortgang van de deelnemers. Hoe wordt activiteit bijgehouden? Hoe ziet de sponsorweergave eruit?